تطبیق عناصر زیبایی شناسی قرآن کریم با نظریه هنجارگریزی نحوی نمونه مورد پژوهانه: سوره مبارکه «کهف»
نویسندگان
چکیده مقاله:
سبکشناسی، به عنوان یکی از روشهای تحلیل متون ادبی امروزه بیشتر بر پایه «هنجارگریزی» استوار است. این نظریه که گاهی از آن با عناوینی چون «انحراف از نُرم» یا «عدول از زبان معیار» یاد میشود، یکی از مهمترین یافتههای صورتگرایان روس است و تأکید آن بر تمایز یک اثر ادبی از صورت عادی زبان است. از آن جمله میتوان به هنجارگریزی در عرصه دستور زبان یا همان بخش نحوی آن اشاره کرد که به شکل جابجایی ارکان جمله و دخل و تصرف در آن نمود پیدا میکند.قرآن کریم که نمونة کامل سخن و در اوج فصاحت و بلاغت است، دارای جنبههای مختلف زیبایی ادبی است. با این پیشفرض، پژوهش حاضر کوشیده است تا با پاسخ دادن به پرسشهای زیر گوشهای از زیباییهای پنهان در این کتاب شگرف و اعجاز ادبی آن را در حد توان آشکار نماید.- کدامیک از روشهای هنجارگریزی نحوی در قرآن کریم کاربرد و بسامد بیشتری دارد؟ - این روشها چه اهداف زیبایی شناختی و معناشناسانهای را دنبال میکند؟ - تأثیر فرایند مذکور در ارتقای سطح زبانی متن چقدر است؟ بدین منظور سورة مبارکة «کهف» از دیدگاه هنجارگریزی نحوی و با روش توصیفی - تحلیلی به عنوان جرعهای از دریای بیکران کلام الهی مورد بررسی قرار گرفته است.نتیجة تحقیق نشان میدهد که تقدیم و تأخیر هدفمند ارکان جمله، با اهدافی چون اهتمام و اختصاص؛ حذف، برای درگیر نمودن ذهن مخاطب و برانگیختن احساسات و تخیل وی؛ اضافه که موجب اضافه شدن معنا و تقویت و تأکید مطلب میگردد؛ و گونههای مختلف التفات در ضمایرکه باعث تغییر سبک یکنواخت متن میشود و نیز خواننده را به پیگیری، تفکر و یافتن اسرار متن وامیدارد، از پر بسامدترین نمونههای هنجارگریزی نحوی در این سورة مبارکه بشمار میآیند که موجب برجسته سازی متن آن گردیده و به تبع آن معانی ویژهای را به مخاطب القا نمودهاند.
منابع مشابه
زیباییشناسی فراهنجاریهای نحوی در سوره مبارکه «توبه»
فراهنجاری، یکی از اصطلاحات متدوال در سبکشناسی است که در نتیجه خروج از نُرمِ (norm) عادی زبان به وجود میآید. این پدیده در لایههای «آوایی»، «نحوی»، «واژگانی» و «معنایی» رخ میدهد، اما مقاله حاضر، پدیده فراهنجاری نحوی «اللانحوی»، را مورد بررسی قرار داده است. مقصود از فراهنجاری نحوی یعنی خروج از قوانین حاکم بر نحو زبان هنجار و از آنجا که «تناوب»، «تضمین» و «التفات» پدیدههایی پر...
متن کاملآشناییزدایی در قرآن کریم با تکیه بر هنجارگریزی نحوی(جزء بیست و نهم)
هنجارگریزی یکی از یافتههای مهم فرمالیستهاست که اساس مباحث سبکشناسی را تشکیل میدهد. آنها زبان ادبی را عدول از زبان معیار معرفی و سبک را نیز بر همین اساس مطالعه میکردند. قرآن کریم اگرچه یک متن ادبی نیست اما از لحاظ لغوی و زبانی و بلاغی، اعجازی شگفتانگیز محسوب میشود که بررسی آن با تکیه بر دیدگاههای نو، میتواند در جهت دستیابی به یافتههای نوین راهگشا باشد. پژوهش حاضر در صدد است با استفاده...
متن کاملزیبایی شناسی قصص قرآن کریم
زیبایی شناسی قصص قرآن کریم به معنای شناسایی بخشی از جمال و هنر بیان قرآن است. قرآن کریم کتاب داستان سرایی نیست، اما قصّه های واقعی خویش را که اهداف دینی ـ تربیتی دارند، با قالبی هنری، اسلوبی بلاغی و تصاویری زنده و پویا بیان کرده که با اندک دقتی می توان به جنبه های هنری آن در محتوا و ساختار پی برد. ساختار هندسی قصص مذکور به گونه ای ارائه شده اند که می توان بیشتر عناصر داستانی همچون عنصر شخصیّت، حا...
متن کاملبررسی زیبایی شناسی جزء 30 قرآن کریم بر اساس نظریه نظم عبد القاهر جرجانی
نظریه نظم از نظریات بنیادین بلاغی است که از دو کتاب ارزشمند عبدالقاهر جرجانی؛ دلائل الاعجاز و اسرار البلاغه بر آمده است مؤلفه های معنا شناسی تأمل برانگیزی با تکیه بر این نظریه در زمینه های علوم قرآنی و ادبیات و شعر پدیدار گشته است. این جستار میکوشد به پرسشهایی نظیر: جرجانی چگونه توانسته با پیوند میان لفظ و معنا و تاکید ویژه بر ساختار درونی کلام چنین نظریه ای را در این گستره مطرح ...
متن کاملزیبایی شناسی در جزء سی ام قرآن کریم
استعاره تشبیهی است که یکی از ارکان آن حذف شده است و ذهن را از چیزی به چیزی شگفت انتقال می دهد. این تحقیق که با روش کتابخانه ای و از راه تبیین بلاغت استعاره در صدد شناخت مفاهیم آیات به کمک این آرایۀ بیانی است نشان می دهد که هشت نوع استعاره در جزء سی ام قرآن کریم به کار رفته است که عبارتند از: مصرحه، مکنیه، مرشحه، تمثیلیه، اصلیه، عنادیه و تخییلیه. همچنین از میان انواع استعارۀ، استعاره های مصرحه و...
متن کاملزیبایی شناسی در جزء سی ام قرآن کریم
استعاره تشبیهی است که یکی از ارکان آن حذف شده است و ذهن را از چیزی به چیزی شگفت انتقال می دهد. این تحقیق که با روش کتابخانه ای و از راه تبیین بلاغت استعاره در صدد شناخت مفاهیم آیات به کمک این آرایۀ بیانی است نشان می دهد که هشت نوع استعاره در جزء سی ام قرآن کریم به کار رفته است که عبارتند از: مصرحه، مکنیه، مرشحه، تمثیلیه، اصلیه، عنادیه و تخییلیه. همچنین از میان انواع استعارۀ، استعاره های مصرحه و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 1
صفحات 60- 88
تاریخ انتشار 2016-10-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023